プログラム概要

プログラムの教育研究上の目的

本プログラムの目的は、学際的・複合領域的な5年一貫の博士課程教育プログラムを実施することで多文化共生社会の実現に取り組む次世代トップリーダーを養成することである。

養成する人材像

本プログラムは、多文化共生の理念へのチャレンジを先導する人材に必要な学知を、専門性を備えたうえでのさらに広い視座を持ち新たな価値の創造を可能とする新しい教養と定め、「統合人間学」と特徴づける。本プログラムによって養成する人材は、統合人間学という21世紀型の新しい教養を修得し、多文化共生社会という人類に課せられた重要なテーマに取り組むことのできる次世代トップリーダーである。

基本データ(平成29年4月1日現在)

現在の学生数
修士課程21名・博士後期課程26名

プログラム担当者数
87名

特任教員数
6名

参画研究科・専攻
2研究科・6専攻

[総合文化研究科]
超域文化科学専攻
言語情報科学専攻
地域文化研究専攻
国際社会科学専攻
広域科学専攻

[学際情報学府]
学際情報学専攻

プログラムコーディネーター
森山工
(東京大学大学院総合文化研究科・地域文化研究専攻・教授)

特記事項
修了者には博士号学位記に「多文化共生・統合人間学プログラム」の修了を附記/博士後期課程からの編入者には修了証を発行。
本プログラムは産業界や官公庁から組織の将来を担う人材が集う「東京大学エグゼクティブ・マネジメント・プログラム」(東大EMP)と連携し、社会に開かれた教育を実践する。

統合人間学・4つの力の涵養

洞察力
人間と人間を取り巻く環境、人間の歴史性と真摯に向かい合うことで微小な変化を見逃さない検知能力で世界を捉え、重要度を識別する判断力で共生の課題を発見する力である。本プログラムはグローバル化社会における多文化共生の問題を専門分野の枠内には留まらない広い視座から見出し、それを深化させ、自分の課題として受け止めることのできる人材を養成する。

創造力
共生理念の実現による新しい社会のモデルを提示する社会構想力である。各自の専門性を軸として身につけた高度な教養を土台として、新たな価値を創出して次世代の社会的枠組みをアウトプットし、社会に「革新」をもたらす社会構想力と、それを実現する実行力を兼ね備えた人材を養成する。

協働力
日本、アジアという地理的歴史的条件を背景に卓越した国際的感覚と少なくとも3ヶ国語による豊かなコミュニケーション能力をもち、異なる他者に共感と理解をもって関わることのできる者、また、在学中に学内学外にできたネットワークを生かし、専門や立場を超えて知の分散的協働を可能とする人材を養成する。

統合力
コンフリクトの解消と共生理念の実現のために臨機応変な対応力を生かして利用可能な知識を統合する力である。本プログラムは文理融合的教養を背景に、透徹した論理で自分の課題を掘り下げ、困難に対して臨機応変な対応力を発揮し、貪欲に多分野の知見をまとめ上げ、それを博士論文という結果に収斂させられる人材を養成する。

育成する人材の職種イメージ

人文系の知識を活かした社会貢献

  • アーツカウンシル (国、地方自治体)のプログラムオフィサー
  • 国際キュレーター
  • 国内外美術館・博物館学芸員
  • 公共劇場統括責任者
  • 官公庁 (国、地方自治体)の文化芸術振興担当官
  • 企業のメセナ部門担当者
  • 開発コンサルタント
  • 開発系NGO・シンクタンク

格差と人権問題の解決のために

  • 世界銀行
  • UNESCO
  • 国連難民高等弁務官事務所
  • WFP
  • UNDP
  • アムネスティ・インターナショナルなどの国際NGO
  • NPO職員
  • 発展途上国の日本大使館アタッシェ
  • 発展途上国における医療コーディネーター (NPO)
  • NGO
  • JICAなどの援助機関と大学などの研究機関の教員を兼ねたり、組織を往復

移民問題を背景に

[国内]

  • 移民政策専門家
  • 多文化共生ケースワーカー
  • ソーシャルワーカー (市町村だけでなく外国人労働者のいる企業内の専門家)
  • 再定住コーディネーター
  • 難民申請者の通訳
  • 専門家証人

[国外]

  • 世界銀行や国連などの国際機関での専門職など国際協力の政策立案、実施責任者
  • 海外に展開する企業でも現地の人権状況などを分析、対処する人権専門家 (法務省、弁護士、NGOの中での専門職)
  • 外務省、経産省、JETROアジア経済研究所などの専門家

広報・ジャーナリスト

  • 専門性をもった記者
  • ジャーナリスト
  • 編集者
  • 企業や大学の広報担当
  • 多国籍企業 (IT、メディア等)のプランニング担当

急成長する領域で社会と大学を絆ぐ—ライフサイエンスと情報

  • ベンチャー企業の創立者・支援者
  • 企業内研究者
  • 研究支援コーディネーター・アドミニストレーター

科学技術と社会の問題の解決を目指す

  • 国際機関・国内機関の専門職員
  • NPO法人職員
  • 公務員
  • 教員
  • 科学技術インタープリター・コミュニケーター

社会に開かれた大学や企業、行政機関を作る

  • 大学の国際本部・国際連携セクション
  • 多国籍企業の国際事業部・国際人事部門、財団法人、自治体国際化協会の職員

Basics of the IHS

Educational and Research Aims of this Program

We aim to educate the leaders of the next generation who will help build the multicultural society of the future through a coherent five-year doctorate program that is interdisciplinary and covers a combination of different fields of study.

Ideal Human Resources

Integrated Human Sciences is a new form of learning that will equip the future leaders of the multicultural society with a broad perspective and the ability to apply their high-level academic knowledge and expertise to the creation of new values. The program aims to produce the leaders of the next generation who will utilize the knowledge and skills gained through the study of Integrated Human Sciences to solve the problems facing the multicultural society of the 21st century.

Basic Information

Program staff
87

Participating graduate schools / departments
2 graduate schools / 6 departments

[Graduate School of Arts and Sciences]
Interdisciplinary Cultural Studies
Language and Information Sciences
Area Studies
Advanced Social and International Studies
Multi-Disciplinary Sciences

[Graduate School of Interdisciplinary Information Studies]
Interdisciplinary Information Studies

Program coordinator
Takumi Moriyama
(Professor, Department of Area Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo)

This program is run in collaboration with the University of Tokyo Executive Management Program (EMP) which brings together the future leaders of industry and government.

Integrated Human Sciences: Cultivating Four Abilities

Insight
This is the ability to face the surrounding environment and to grasp the world without disregarding fine changes, and to locate problems brought along by cultural diversity using a keen sense of judgment of importance. This program trains students to identify and investigate the problems associated with cultural diversity in the global society from a perspective that is broader than that provided by the discipline of their expertise alone, and to regard them as their own.

Creativity
This is the ability to propose a new model of society based on accomplishing the ideal of cultural diversity. This program educates students to create new values, propose social orders for the next generation, and realize a social vision bringing about true innovation to society.

Cooperativeness
This program aims at training students to have an international way of thinking. It encourages them to acquire fluency in at least three foreign languages and to interact with different people with sympathy and understanding. Our students learn to collaborate at an intellectual level with a wide range of people whom they come to know both inside and outside the University.

Integration
This is the ability to elegantly combine and make use of available knowledge in order to resolve conflicts and realize the ideal of cultural diversity. The IHS program teaches students to investigate problems through applying an interdisciplinary approach and a clear logic, to face difficulties according to circumstances. Students are expected to write doctoral dissertations that reflect the results of their careful consideration concerning the interrelationship between various disciplines.

Examples of Employment Opportunities for Our Students

Using Knowledge in the Field of the Humanities to Contribute to Society

  • Program officer at an arts council (at the country or municipal level)
  • International curator
  • Curator at domestic and international museums
  • General Manager at a public theater
  • Officer for the promotion of culture and the arts at public agencies (at the country or municipal level)
  • Person in charge of corporate support of the arts Development consultant
  • Various positions at developmental NGOs / Think-tanks

Solving the Problems of Inequality and Tackling Human Rights Issues

Holding positions at the following organizations:

  • The World Bank
  • UNESCO
  • UNHCR
  • WFP
  • UNDP
  • International NGOs (Amnesty International etc.)
  • NPOs

Or:

  • Serving as a diplomatic attaché in the developing countries
  • Becoming a medical coordinator in the developing countries
  • Holding concurrent appointments (serving at an assistance organizations, such as JICA, while simultaneously working at a University

Solving Immigration Issues

[Positions in Japan]

  • Immigration policy specialist
  • Caseworker specializing in cultural diversity
  • Social worker (not only in municipalities, but also in companies that have foreign workers)
  • Resettlement coordinator
  • Interpreter for refugee status applicants
  • Expert witness

[Positions Abroad]

  • Policy planner and supervisor of international cooperation (specialist working at the World Bank or at the United Nations)
  • Human rights specialist who analyzes and helps resolve human rights issues for a corporation expanding abroad (professionals employed by the Ministry of Justice or an NGO; an attorney)
  • Specialist employed by the Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of Economy, Trade, and Industry (METI), or IDE-JETRO

Becoming a Spokesperson / Journalist

  • Specialist journalist
  • Journalist
  • Editor
  • Public agent of a company or a University
  • Planner for a multinational cooperation (such as IT and Media)

Becoming a Mediator Between the Society and the Academia in the Fields of Life Sciences and Information

  • Founder or supporter of a venture
  • In-house researcher
  • Research support coordinator or administrator

Solving the Problems of Science, Technology, and Society

  • Personnel specialist at an international or domestic organization
  • NPO member
  • Civil servant
  • Teacher
  • Science interpreter / communicator

Creating Universities, Companies, and Government Agencies Open to Society

  • Specialist employed by the international affairs department / international cooperation section at a University
  • Specialist working for an incorporated foundation, the Council of Local Authorities for International Relations, or at the international division or the international personnel division of a multinational corporation

%d人のブロガーが「いいね」をつけました。